Naslov Računovodstvene informacije za upravljanje održivim razvojem korporacije
Naslov (engleski) Accounting Information for Managing Sustainable Corporation Development
Autor Katarina Bakija
Mentor Milena Peršić (mentor)
Član povjerenstva Slavka Kavčič (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sandra Janković (član povjerenstva)
Član povjerenstva Milena Peršić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu Opatija
Datum i država obrane 2014-10-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 338 - Gospodarsko stanje. Gospodarska politika. Proizvodnja. Usluge. Cijene
Sažetak Sve veći broj kompanija svjestan je da samo dugoročno promišljanje strategije temeljeno na poštivanju okruženja (prirodnog i društvenog) osigurava dugoročan opstanak na tržištu. Naročito velik utjecaj na okruženje imaju korporacije te je stoga od posebnog značenja opredjeljenje njihova menadžmenta za održivi razvoj. Kako bi menadžment mogao kvalitetno donositi upravljačke odluke, on mora raspolagati relevantnim informacijama. Strategijsko računovodstvo, naročito njegov podsustav računovodstvo održivog razvoja, vrijedan su izvor informacija menadžmentu iz internih i eksternih izvora. Upravo iz tog razloga u teoriji i praksi razvijaju se novi instrumenti, metode i tehnike strategijskog računovodstva koji pridonose kvaliteti informacija i omogućuju mjerenje realizacije zacrtanih strateških ciljeva i izvještavanje o postignućima održivog razvoja. Prisutan problem je nepostojanje standardiziranog izvještavanja o održivom razvoju kao i dobrovoljnost tog izvještavanja. Kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj, javljaju se razne inicijative (GRI smjernice, Global Compact, Smjernice EU-ESG, Indeks DOP-a i slično) čiji je cilj unaprijediti izvještavanje o održivom razvoju i osigurati vjerodostojnost izvještaja kako bi se postigla veća kvaliteta informacija za sve interesne skupine. U ovom radu istražena je razina izvještavanja o održivom razvoju hrvatskih kompanija kako bi se dobiveni rezultati dobre prakse, skupa s teoretskim polazištima, aplicirali na izradu modela upravljanja održivim razvojem turističke destinacije na korporativnim načelima. Praksa održivog razvoja u Republici Hrvatskoj još nije na zadovoljavajućoj razini, ali u komparaciji s prethodnim istraživanjima, pokazuje trend rasta. Visoku razinu izvještavanja o održivosti imaju kompanije koje su tržišni lideri, pretežiti izvoznici ili su sastavni dio multinacionalnih korporacija. U fokusu interesa hrvatskih menadžera još uvijek prevladava ekonomska komponenta, mali broj njih implementira postupke i procese unapređenja zaštite okoliša iznad zakonom propisanih dok se značenje društvene komponente sve više prepoznaje. Održivim razvojem turističke destinacije moguće je upravljati primjenom najbolje prakse korporativnog upravljanja što znači da destinacijski menadžment mora raspolagati relevantnim informacijama iz eksternih i internih izvora u cilju donošenja odluka na dugi i kratki rok. Pred računovodstvom održivog razvoja je zadatak da, upotrebom instrumenata i metoda strategijskog računovodstva, osigura kvalitetne izvještaje o ostvarenju strateških ciljeva destinacije i postignutoj razini održivosti.
Sažetak (engleski) An increasing number of companies is becoming aware that only long-term thinking based on the respect for the environment (natural and social) can provide long-term success on the market. Since corporations have a particularly large impact on the environment, it is of utmost importance that their management opt for sustainable development. In order to make quality decisions in the short and long run, it is essential that the management have all the relevant information. Strategic accounting, especially its subsystem sustainable accounting, is a valuable source of information from internal and external sources. It is for this very reason that new instruments, methods and techniques of strategic accounting are being developed in both theory and practice, which contributes to the quality of information and provides a tool for measuring the realization of strategic goals and for reporting on the level of sustainable development. The problem is the absence of standardized reporting on sustainable development and the unwillingness to do such reporting when it is not required. Various initiatives (GRI guidelines, the Global Compact, the EU Guidelines ESG, CSR Index, etc.) have appeared worldwide, Croatia included, with the aim of improving the reporting on sustainable development, as well as its credibility, so as to provide higher quality information for all stakeholders. This paper researches the level of reporting on the sustainability of Croatian companies so that the results based on successful practice, as well as its theoretical premises, could be applied while developing a model of managing the sustainable development of a tourist destination which at the same time leans on corporate managing principles. In Croatia the practice of sustainable development is not yet at a satisfactory level but in comparison with some previous studies, it does show a positive trend. Major companies, predominantly exporters or those that are a part of multinational corporations, however, already have a high level of sustainability reporting. The economic component of sustainability development is still what interests Croatian managers the most. Very few of them implement the procedures and processes aimed at environmental protection more than the legislation requires, while the social component is being increasingly recognized. It is possible to manage the sustainable development of a tourist destination by implementing the optimal practices of corporate management, which means that a destination’s management need to have access to all the relevant information from both internal and external sources in order to make quality long and short-term decisions. Sustainability accounting has the task of using the instruments and methods of strategic accounting to ensure quality reports about the achievement of the destination’s strategic goals and its level of sustainability.
Ključne riječi
održivi razvoj
računovodstvo održivog razvoja
računovodstvene informacije
BSC
SBSC
KPIs
strategija
turistička destinacija
Ključne riječi (engleski)
Sustainable development
sustainability accounting
accounting information
BSC
SBSC
KPIs
strategy
tourist destinations
market position
competitiveness
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:191:890313
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija u turizmu i ugostiteljstvu Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-03-06 09:40:58