Sažetak | U današnjem svijetu poslovanja, na tržištima se nude proizvodi i usluge kao
finalni proizvodi koji služe u daljnjem korištenju. Stoga, sva poduzeća koja nude
dobra na tržištu, podrazumijeva se da ih proizvode, a samom proizvodnjom potrebno
je utrošiti određeni rad ili materijal kako bi se do finalnih proizvoda ili usluga došlo. U
samom razmišljanju o proizvodnji i bavljenju razmjenom proizvoda, usluga i dobara
potrebni su troškovi materijala, rada i usluga kako bi poslovanje moglo funkcionirati,
odnosno bez troškova ne bi bilo moguće doći do poslovne aktivnosti. Iz toga je
razloga vrlo važno pratiti, mjeriti i izvještavati o troškovima, odnosno iznimno je
važno u poslovanju upravljati troškovima.
Cilj ovoga rada je utvrditi koje metode troškova su najučinkovitije za primjenu
u području obračuna troškova hrane i pića te istražiti praksu u hrvatskom
hotelijerstvu. Metoda kojom se provelo istraživanje je upitnik u obliku intervjua
proveden u jednom od dva najveća hotelska lanca u Hrvatskoj. Rezultati istraživanja
su ukazali na veliku važnost upravljanja troškovima s mogućnošću napretka
implementacijom postojećih metoda i sustava praćenja troškova digitalizacijom te
formiranjem stalnih cijena radi točnijih planiranja i budžetiranja troškova.
Hotelijerstvo kao i restoraterstvo, zajedno u povezanosti sa gastronomijom
jedna su od najstarijih kultura. Restoraterstvo unutar hotelskog poduzeća, nazivamo
odjel hrane i pića, gdje se gostima nudi usluga točenja i posluživanja pića i napitaka,
te pružanja usluga hrane. Kao i svako poslovanje, tako i samo restoraterstvo te odjel
hrane i pića razmjena je dobara, usluga i proizvoda s gostima. U tome smislu
poslovanja, vrlo je važna stavka upravljanja troškovima hrane i pića, kako bi restoran
ili pak cijeli odjel funkcionirao i poslovao profitabilno.
Dakle, upravljati troškovima neizbježno je u svrhu svakog poslovanja, te služi
u mjerenju i praćenju razlika između očekivanih i ostvarenih troškova, ali isto tako
poslužit će i kao pokazatelj uspješnosti poslovanja. Tokom godina razvili su se brojni
sistemi metode alokacije, praćenja i mjerenja troškova, te se putem njih menadžeri,
vlasnici i investitori izvještavaju. Jedan od najpoznatijih standarda izvještavanja o
rezultatima poslovanja u hotelijerstvu je USALI. Putem pokazatelja i razno raznim
metodama upravljanja troškova vodstvo odnosno menadžment hotelskog poduzeća,
dobiva sve potrebne informacije, rezultate i podatke o troškovima, te analizom njih može upravljati troškovima, reagirati pravovremeno i reagirati odnosno postaviti
poslovanje hotelskog poduzeća u pravome smjeru. |