Naslov (hrvatski) | Benchmarking hrvatskog hotelijerstva (izvještaj za 2014. godinu) |
Autor | Zdenko Cerović |
Autor | Sandra Janković |
Autor | Milena Peršić |
Autor | Gabi Stroligo Herceg |
Autorova ustanova | Sveučilište u Rijeci Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu |
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana | DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija |
Sažetak (hrvatski) | Sažetak benchmarking rezultata predstavlja prikaz metodološkog okvira, te pregled ostvarenih godišnjih ključnih pokazatelja poslovanja u hotelijerstvu, grupiranih u pokazatelje upravljanja prihodima i pokazatelje upravljanja troškovima i
internim rezultatima.
A) METODOLOŠKI OKVIR
Benchmarking izvještaj za 2014. godinu napravljen je temeljem baze podataka benchmarkinga hrvatskog hotelijerstva (BHH) u kojoj je odabran 61 hotel, koji su u potpunosti i ispravno unijeli mjesečne podatke o poslovanju za 2014. godinu. Navedeni 61 hotel ukupno posjeduje 16.111 smještajnih jedinica, odnosno čini uzorak od 10 % hotela u Hrvatskoj te 30 % smještajnih jedinica (soba) u hotelima u Hrvatskoj. Kako bi se sačuvala tajnost podataka, u izvještaju se iskazuje samo najviša, najniža i srednja vrijednost odabranog uzorka koji sadrži najmanje 3 hotela. U protivnom, pokazatelj se ne iskazuje. U nastavku se prikazuje struktura hotela prema kriterijima lokacije, kategorije i veličine. Proces punjenja podataka odvija se kao direktan transfer podataka u informacijski sustav putem macro excel datoteke. Uvjet da bi hotel pristupio benchmarkingu te redovito transferirao podatke je implementacija USALI standarda. S tim u svezi mjesečno se unose sve stavke iz skupnog računa dobiti i gubitka (prihodi profi tnih odjeljenja, troškovi profi tnih odjeljenja, neraspoređeni opći troškovi) kao i podaci o raspoloživim i zauzetim sobama te podaci o dolascima i noćenjima. Budući da su u 2014. godini benchmarkingu pristupili i slovenski hoteli, u nekim od tablica prikazat će se i prosječni rezultati slovenskog hotelijerstva, za što se kao izvor koristi CrossBench (CB) baza podataka.
B) UPRAVLJANJE PRIHODIMA
Upravljanja prihodima u hotelu odnosno ocjena uspješnosti prodaje pravog proizvoda, pravom kupcu u pravo vrijeme po pravoj cijeni, obično se iskazuje stupnjem iskorištenja, prosječnom cijenom sobe, prihodom po raspoloživoj sobi i sl. S tim u svezi u nastavku se prikazuju minimalne, prosječne i maksimalno ostvarene vrijednosti u 2014. godini za sljedeće pokazatelje:
• iskorištenost radnog kapaciteta: izračun na bazi
otvorenih dana
• iskorištenost punog kapaciteta: izračun na bazi 365 dana
• prosječna cijena sobe iskazana u eurima
• prihod smještaja po raspoloživoj sobi (RevPAR) iskazan
u eurima
• ukupan prihod hotela po raspoloživoj sobi (TRevPAR)
iskazan u eurima
• ukupan prihod po noćenju iskazan u eurima.
Rezultati pokazuju da prosječna radna iskorištenost kapaciteta odnosno iskorištenost na bazi otvorenih dana iznosi 66 %, dok je iskorištenost na bazi kalendarskih dana puno manja i prosječno iznosi 42 %. Najvišu prosječnu radnu iskorištenost bilježe hoteli u Dalmaciji i Istri (71 %) odnosno hoteli s 3 zvjezdice (70 %) te hoteli veličine 201 do 250 soba (70 %). S druge strane najvišu prosječnu punu iskorištenost bilježe hoteli na kontinentu (55 %), također hoteli s 4 zvjezdice (44 %) i hoteli veličine 201 – 250 soba (47 %). Prosječna godišnja cijena sobe za kompletan uzorak iznosi 72 eura. Najvišu prosječnu cijenu sobe ostvaruju hoteli u Istri, dok maksimalnu godišnju vrijednost prodajne cijene sobe ostvaruju
hoteli u Dalmaciji (155 eura). Za očekivati je da se najviša prosječna cijena sobe ostvaruje u hotelima s 5 zvjezdica (102 eura), no treba napomenuti da je razlika od 13 eura u ostvarenoj prosječnoj cijeni sobe u hotelima 4 i 3 zvjezdice (75 i 62 eura). Najviša prosječna cijena sobe ostvaruje se u hotelima veličine s više od 300 soba (78 eura) dok se najniža ostvaruje u hotelima do 75 soba (58 eura). |
Ključne riječi (hrvatski) | |
Jezik | hrvatski |
Vrsta publikacije | Ostalo-Ostalo-Ostalo |
Status objave | Objavljen |
Vrsta recenzije | Nepoznato |
Verzija publikacije | Objavljena verzija rada (izdavačev PDF) |
Broj stranica | 29 |
URN:NBN | urn:nbn:hr:191:918994 |
Datum objave elektroničkog izdanja | 2014 |
URL dokumenta | https://www.fthm.uniri.hr/images/knjiznica/e-izdanja/benchmarking_izvjestaj_za_2014%20.pdf |
Vrsta resursa | Tekst |
Izdavač | Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu u Opatiji |
Mjesto izdavanja | Opatija |
Prava pristupa | Otvoreni pristup |
Uvjeti korištenja | ![]() |
Datum i vrijeme pohrane | 2019-07-04 14:10:56 |